Każda z hollywoodzkich wytwórni ma swoje wyjątkowe logo. Zobacz, jak logotypy zmieniały się przez lata i koniecznie poznaj ukrytą za nimi historię

Gdy włączasz ulubiony film, jeszcze zanim poleci czołówka, pojawia się znajomy motyw którejś ze znanej wytwórni filmowej.

Czy jednak kiedykolwiek zastanawiałeś się, ile gwiazdek jest w logo Paramount Pictures i dlaczego, albo kim jest posągowa piękność z logo Columbia Pictures? Jeśli kiedykolwiek zadawałeś sobie te pytania mamy dla ciebie garść naprawdę interesujących odpowiedzi.

Najpierw jednak parę słów wstępu. Skąd bowiem tak właściwie wzięły się czołówki? Okazuje się, że są tak samo stare jak studia filmowe i kinematografia w ogóle.

Te kilkunastosekundowe sekwencje z logiem wytwórni, które wypuściło dany film swój początek mają aż w 1912 r. Wtedy to Universal Pictures, najstarsze amerykańskie i czwarte na świecie studio filmowe postanowiło mocno zaznaczyć, do kogo należy film. Do swojego filmu dołączyło więc krótką sekwencję z obracającym się kulę ziemską. Pomysł wytwórni tak bardzo spodobał się konkurencji, że wkrótce w ślad za Universal, poszły m.in. Paramount Pictures, MGM i Warner Bros.

Każda z filmowych czołówek w krótkim czasie stała się rozpoznawalna, za każdą kryła się też pewna historia. Dziś, gdy oglądamy jakiś film, rozsiadamy się na kanapie w domu, czy w kinowym fotelu, a na ekranie pojawia się czołówka wytwórni, coraz rzadziej zadajemy sobie pytania, skąd dana czołówka właściwie się wzięła. Postanowiliśmy więc odświeżyć te zakurzone już historie takich wytwórni jak: Paramount Pictures, Columbia Pictures, DreamWors, czy Metro-Goldwyn-Mayer. Każda z nich jest jedyna w swoim rodzaju, unikatowa i warta zapamiętania.

Przenieście się do Hollywood i zobaczcie, kto stał za tym, co dziś widzimy na ekranach. Więcej informacji na następnej stronie.

m>DeramWorks

W 1994 roku reżyser Steven Spielberg, prezes Disney, Jeffrey Katzenberg i producent płyt David Geffen wspólnie założyli nowe studio filmowe o nazwie DreamWorks. Spielberg chciał, aby logo DreamWorks przypomniało złoty wiek Hollywood. Logo miał być komputerowym wizerunkiem człowieka na księżycu, robiącego jakąś zwykłą czynność. Padło na wędkowanie.

Dennis Muren, kierownik ds. Efektów Wizualnych z Industrial Light and Magic, długoletni współpracownik i przyjaciel Spielberga, zasugerował jednak reżyserowi, że może warto byłoby wykonać logo ręcznie. Jak wyjaśnił, taki logotyp będzie dużo lepiej wyglądać. Spielberg zgodził się. Wkrótce po tym Muren poprosił o wykonanie logotypu swojego znajomego, Roberta Hunta. Hunt wykonał logo i przesłał reżyserowi.

Grafik wysłał również alternatywną wersję, przedstawiającą chłopca, który wędkuje na półksiężycu. Spielbergowi spodobała się kreatywność grafika i alternatywne logo, które stworzył. Wolał je nawet od tego, co sam wymyślił. Modelem Hunta był jego syn William. To on jest chłopcem, który wędkuje na księżycu.

ong>Columbia Pictures 

Columbia Pictures zostało założone w 1919 roku przez braci Harrego i Jacka Cohna, oraz Joego Brandta. Początkowo nazywało się Cohn-Brandt-Cohn Film Sales, zyskało więc niechlubny przydomek „Corned Beef and Cabbage” (tzn. peklowana wołowina i kapusta). W 1924 r. bracia Cohn wykupili Brandta i zapragnęli zmienić infantylny, wyśmiewany wizerunek. Przemianowali wytwórnię na Columbia Picture Corporation. Opracowali też nowe logo.

Nowy logotyp stanowił połączenie patosu i alegorii. Kobieta z pochodnią w dłoni miała symbolizować Amerykę. Przez lata wiele kobiet kłóciło się o to, która z nich była modelką, pozującą do obrazu tzw. „torch lady” (damy z pochodnią). W 2001 r. Chicago Sun-Times odkryło, że była to Jane Bartholomew, szeregowa pracownica Columbii. Jak jednak uznała prasa logo zmieniało się tak często, że możliwe, że wszystkie kobiety miały rację.

Obecne logo zostało zaprojektowane w 1993 roku przez Michaela J. Deasa, który został zatrudniony przez firmę Sony Pictures Entertainment, aby przywrócić damie jej „klasyczny” wygląd. Choć ludzie myśleli, że pozowała mu jedna ze znanych wówczas aktorek, okazało się, że była to niepozorna pani domu z Luizjany, Jenny Joseph. Oto jak słynna posągowa piękność wygląda dziś.

ong>Metro-Goldwyn-Mayer

Logo z lwem zostało wymyślone w 1917 roku przez Howarda Dietza, dyrektora działu studia Goldwyn Pictures marketingu. Inspiracją do jego stworzenia była maskotka uniwersytetu Columbia, na którym Dietz studiował dziennikarstwo. W 1924 roku doszło do fuzji Goldwyn Pictures z dwoma innymi studiami i tak powstało MGM. Lew z czołówki początkowo był niemy. Charakterystyczny ryk dodano dopiero cztery lata po powstaniu logotypu.  Przy okazji zmieniono też lwa.

Dzikich kotów, które grały w czołówce było aż 7 (m.in. Coffee, Tanner i George) . Ostatnio zmiana „kiciusia” na młodego lwa o imieniu Leon, nastąpiła w 1957 r. Widoczny pod lwem napis: Ars Gratia Artis oznacza tyle co Sztuka dla sztuki.

Paramount Pictures

Założone w 1912 roku studio Paramount Pictures na początku nazywało się Famous Players Film Company. Stworzył je Węgier, Adolph Zukor. Dwa lata później dołączyło do niego dwóch wspólników: William Hodkinson i Jesse Lasky.  Ten drugi był również twórcą wiekowej czołówki z charakterystycznym górskim szczytem. Wszystkie zmiany, jakie zaszły w logotypie w ciagu kilkudziesięciu wieku działalności wytwórni są właściwie kosmetyczne. Jedyna poważniejsza modyfikacja to zredukowanie liczby gwiazdek, które symbolizowały współpracujące z Paramount firmy z 24 do 22.

Co ciekawe, górski szczyt z czołówki studia istnieje naprawdę. To znajdująca się w Colorado góra Pike’s Peak. W Pueblo, wiosce tuż pod twórca logo spędził swe dzieciństwo.

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Przejdź na kolejną, by czytać dalej.

źródło : wittyfeed.me, neatorama.com


Reply