9 sposobów, które pomogą ci kontrolować swój gniew i radzić sobie z nim w stresowych sytuacjach

Opanowanie swoich emocji jest kluczowe w wielu momentach życia, ale jak sobie poradzić z furią, która rozpala żyły.

Gniew jest użyteczną emocją, która można dobrze wykorzystać, gdy się ja odpowiednio ukierunkuje. Gniew pomaga też wyczuwać niebezpieczne sytuacje, pozwala bronić się. Gniew też potrafi motywować, niezgoda na jakąś sytuację, sprawia, że chce się działać i ją zmieniać. Jednak postawą jest umiejętność kontrolowania go i nauczenia się, jak nie atakować niewinnych.

Kiedy jesteśmy źli i przemawia przez nas gniew, potrafimy ranić i mówić przykre rzeczy tylko po to, by się wyżyć. Kiedy złe emocje biorą górę, można łatwo zrazić do siebie innych, sprawić im ból i niepotrzebnie. Dlatego warto pracować nad sobą, uczyć się technik panowania nad gniewem i przetwarzania go na siłę napędową dla dobrych działań. Zamiast odreagowywać swój gniew na współpracownikach lub, co najgorsze na członkach rodziny, zastosuj te techniki!

9 sposobów na kontrolowanie gniewu

Napisz na kartce, co cię denerwuje, a potem zniszcz ją

Dokładnie opisz, co cię denerwuje, co dzieje się nie tak, dlaczego jesteś zły. Koniecznie zapisz to ręcznie, a potem wyżyj się na tej kartce. Potnij ją, podrzyj, zemnij i zniszcz, jak tylko ci przyjdzie do głowy. To uwolni na pięcie i nagromadzone w tobie frustracje. Opisanie tego, co cię denerwuje, da ci czas, by przemyśl, czy rzeczywiście masz powody do gniewu.

Pamiętaj o przytulaniu

To nie żarty, kiedy człowiek jest wściekły najlepsze, co może zrobić to się przytulić. Do ukochanej osoby, do dziecka, przyjaciela czy przyjaciółki. Uścisk działa na ludzi kojąco. Przytulanie jest bardzo ważne i wpływa na uwalnianie się do organizmu wielu dobrych substancji m.in. oksytocyny, która łagodzi stres i rozdrażnienie.

Żuj gumę

Naukowo potwierdzono, że żucie gumy pomaga w redukcji stresu i negatywnych uczuć. Dzieje się tak, gdyż jeśli systematycznie i równo ruszasz szczęką, pozbywasz się napięcia mięśniowego.

Biegaj

Spacer lub najlepiej bieganie to doskonały środek, by pozbyć się złości. Uwalniają się dobre hormony, przychodzi czas na miłe zmęczenie, a stres opada. Początkowo może to sprawiać kłopoty, ale gdy organizm przyzwyczai się do biegania, będzie zupełnie inaczej radził sobie ze stresem. A dodatkowo bieganie, świetnie wpłynie na twoją sylwetkę.

Zaśpiewaj

Nie ważne, jaki masz głos i czy potrafisz. Włącz ulubioną piosenkę i śpiewaj na całe gardło. Śpiew pozwoli ci skupić się na czymś innym niż tylko twój gniew i negatywne emocje. Koncert w domu wraz z ulubionym wokalistą z pewnością szybko ci poprawi humor i uwolni od stresu i gniewu.

Chrupnij coś

Masz zły humor, wszystko cię wkurza? Chrupnij coś, marchew, jabłko coś, co pozwoli ci popracować szczęką. Napięcie mięśniowe twarzy opadnie, a ty poczujesz się spokojniejszy. Zamiast zaciskać w gniewie zęby, chrupnij coś na zdrowie.

Wykonaj prace domowe

Kiedy jesteś zestresowany i zły wykonaj prace domowe, które pomogą ci się uspokoić. Monotonne czynności, pozwolą ci złapać potrzebny dystans. Poskładaj ciuchy w szafie, wyprasuj jakieś rzeczy, zajmij się roślinami domowymi. To pomoże ci wyciszyć myśli, wszystko porządnie przemyśleć i co ważne zdystansować się do tego.

Otocz się roślinami

Rośliny mają na człowieka wielki wpływ. Ich otoczenie pozwala się wyciszyć, zdystansować i spokojnie podejść do problemu. Kiedy jesteś zły, zagniewany wybierz się do parku lub w miejsce, gdzie jest dużo zieleni, kwiatów i liści. Warto też zadbać o zapachy wokoło siebie, lawenda i jaśmin doskonale działają na emocje, zapewniają relaks i spokój.

Poszukaj rozwiązania

Nie skupiaj się na samym gniewie, ale pomyśl, co go wyzwala, jak zmienić tę rzecz. Co należy zrobić, by pozbyć się źródła wściekłości, a nie by ten gniew kumulować i wyżywać bezmyślnie. Szukaj rozwiązań, przyczyn i tego, jak możesz zmienić swoje życie, by denerwować się i złościć mniej.

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Przejdź na kolejną, by czytać dalej.



Reply